Select Page

En god kontorstol der støtter kroppen alle de rigtige steder, er alfa omega for at undgå gener, dårlig ryg eller ondt i nakke og lænd ovenpå en lang, stillesiddende arbejdsdag. Men en god kontorstol kan ikke stå alene. Det er nødvendigt at vi holder kroppen i gang, at vi jævnligt sætter gang i blodomløbet og i det hele taget er bevægelse godt for at holde koncentrationen og energien oppe.


Derfor er hæve sænkeborde en virkelig god løsning, da de kan tilpasses, så uanset hvem der sidder ved det, sidder med korrekt vinkel mellem stolen og bordets højde. Selvsagt er hæve sænkeborde også gode for kroppen i det de kan hæves efter behov, så medarbejderen har mulighed for at skifte mellem at sidde ned og stå op i løbet af arbejdsdagen. Og det er godt og sundt for både krop og sind.

 

Den store inaktivitet i moderne arbejdsliv har store konsekvenser for både arbejdsgiver og samfundet

 

Mennesket er ikke bygget til at være stillesiddende men derimod til at leve et aktivt liv. Men det er efterhånden længe siden, at vi selv jagtede vores mad på de åbne sletter, og det moderne arbejdsliv – og den moderne livsstil i det hele taget – bliver mere og mere stillesiddende. Det betyder at flere og flere døjer med ondt i ryggen, hovedpine og den store inaktivitet har beviseligt ført til flere livsstilsrelaterede sygdomme, hvilket er dyrt for den enkelte, arbejdsgiveren og for samfundet.

Vi skal med andre ord finde måder at inkorporere mere aktivitet i hverdagen – vi skal op af stolen!
Den nemmeste måde at få den nødvendige afveksling, er ved at bruge hæve sænke skrivebordene aktivt hver dag.
Men selvom man arbejder ved et hæve sænkebord, kan man godt glemme at bruge det. Derfor er det en god idé at sætte alarmen på sin telefon til at bippe én gang i timen, hvorefter man hæver bordet og arbejder stående de følgende 15 minutter.

Husk: det er heller ikke er sundt for kroppen at stå op hele dagen. Det er variation, der er nøgleordet.